Croissant
Det er ikke det den letteste opskrift, men oprindelsen er fransk,...hvilket iøvrigt minder mig om, at jeg skal til Paris i efterårsferien - for første gang i mit liv - hæ!
Opskrift: (30 stk)- 5 dl koldt vand
- 2 dl kold mælk
- 1 dl kold olie
- 100 g gær
- 125 g sukker
- 50 g salt
- 250 g koldt smør (til indrulning)
- 1600 g koldt mel (sigtet)
- 5 æg (hvoraf det ene er til pensling)
- bland vand og gær med et piskeris. Tilsæt derefter resten undt. smør.
- ælt dejen i 3-5 min. og sæt den på køl i 15 min.
- bank dejen ud i en firkant på 30x30 cm.
- bank smørret ud i en flad firkant.
- læg smørret forskudt på dejen (45 grader), sådan at dejens hjørner kan foldes ind på midten - det skal ligne bagsiden af en konvolut.
- rul nu dejen forsigtigt ud i 30x90 cm.
- fold dejen sammen så du har en firkant på 30x30 cm i tre lag.
- gentag punkt 6+7 to gange mere (giver 27 lag i alt)
- lad dejen hvile i 15 min.
- rul den ud i 60x90 cm og del den i to stykker á 30x100 cm.
- hvert stykke deles i 8 firkanter på ca. 30x12 cm som skæres én gang diagonalt - dette giver ialt 32 trekanter.
- trekanterne rulles nu stramt sammen fra den brede side. Samtidig trækkes forsigtigt i den smalle ende, uden at dejen sprænger.
- fordel croissanterne på tre plader med god afstand imellem.
- pensles med et æg pisket sammen med lidt salt.
- hæver til dobbelt størrelse ca. 1-2 timer.
- under hævningen sprøjtes de regelmæssigt med vand - benyt en forstøver.
- tænd ovnen på højeste temperatur og skru ned til 200 grader når croissanterne sættes ind. HUSK AT SKRUE NED!!! ;-)
- bages i varmluft 15-18 min@200 grader.
- lad croissanterne hvile i mindst 10 min.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar